wereldreiserwin-ilse.reismee.nl

Paradijselijke plaatsen

Hoi Hollanders,

We hebben jullie weer veel te vertellen! We schrijven dit blog vanuit het paradijs wat de Filippijnen heet, maar daar komen we zo op terug. Na Kuala Lumpur kort te hebben verkend vertrokken we met de bus richtung het eiland Penang. Van een eilandsfeer was nauwelijks sprake want anders dan we verwacht hadden was het enorm volgebouwd met hoge flatgebouwen. Er was zeker genoeg te doen, we hebben het eiland verkend op 2 scootertjes. Nouja, scootertjes... Ze waren handgeschakeld en konden harder dan 120! Ook hebben we genoten van het uitzicht over Penang op de Penang Hill. Mochten jullie trouwens de afgelopen weken extra geluk gehad hebben, dan komt dat misschien doordat we voor jullie daar een gelukslintje hebben opgehangen in een Chinese tempel. ;)

Na Penang flink rond te hebben gecrosst was het tijd om het volgende eiland te gaan verkennen. We namen een 3 uur durende ferry van Penang naar Langkawi wat beroemd is om zijn mooie stranden. We waren de ferry nog niet uit en zagen al gelijk: dit is inderdaad een droomeiland! We boekten een zeer luxe resort met infinity pool, uitzicht op zee en onbeperkt friet bij het ontbijt (voor Erwin uiteraard). Wow, wat was dat even lekker! Op dit eiland hebben we ook een 4 uurse jetski-tocht gedaan waarbij we op een jetski met 85km/u langs de mooiste onbewoonde eilanden scheurden. Ebe en geel14-crew, bedankt voor jullie bijdrage hieraan! Na in het zwembad van het resort wat onderwaterkiekjes te hebben geschoten bleek helaas: onze waterdichtheidszak was toch niet zo waterdicht... Helaas verloor onze camera een aantal van zijn functies en hadden we een nieuwe nodig. Maar geluk bij een ongeluk: laat Langkawi nou net een dutyfree eiland zijn! Ilse heeft meteen haar kans gegrepen en voor de helft van de prijs een spiegelreflexcamera aangeschaft. We zijn nog flink aan het oefenen maar als het goed is zouden de foto's dus steeds mooier moeten worden!;) (Helaas kunnen we echter alleen verkleinde versies van de foto's uploaden wat de kwaiteit niet ten goede zal komen, maargoed...)

Onze volgende stop was het jungle-eiland Borneo, thuisplaats van de koning der apen: de Orang Utang. De tweede dag dat we op Borneo waren grepen we meteen onze kans om deze oranje vrienden in het wild te zien. Zo vriendelijk bleken deze beestjes echter niet: er moest minstens 6 meter afstand gehouden worden. Sven, bedankt voor de once in a lifetime opportunity om deze dieren in het echtte zien! Minder bekend op Borneo zijn de grootste bloemen ter wereld waarnaar we een aanal dagen later op zoek gingen. Wanneer ze in bloei staan schijnen ze een doorsnede van een meter te hebben, maar dit is slechts 1 week per jaar. Helaas waren wij hiervoor 2 weken te vroeg op Borneo, maar wel konden we de grote knoppen alvast aanschouwen. Na al deze dagen zonder enige vorm van beschaving en vol met instant noodles en fried rice waren we nodig toe aan wereld's trots der restauranten: de Mc Donalds (Loesje en Jibbe, bedankt!).

Na zo'n 1,5 week op het Maleisische deel van Borneo te hebben verbleven pakten we een taxi naar het islamitische Brunei, een landje ter grootte van Luxemburg op Borneo. Bij de meeste mensen is dit (terecht) bekend als een rijk olielandje en jeetje, dat is te merken! Zodra we de immigratiepost bij de grens door zijn zien we meteen de verschillen met onze eerder aangedane landen: er rijden luxe ferrari's rond, er zijn geen kleine huisjes maar alleen maar grote villa's (sommigen letterlijk met aardoliepomp in de voortuin) en naast de wegen zijn mooi aangelegde perkjes. Helaas betekent dat wel dat de prijzen hier een stuk hoger zijn. De prijs van eten is redelijk vergelijkbaar met een restaurant in Nederland, dus zo is reizen voor ons best duur! Desondanks hebben we onze kans gegrepen om een aantal waanzinnig mooie moskeeën te bezoeken en te pronken met onze islamitische outfits.

Na Brunei binnen 2 dagen verkend te hebben vonden we het tijd voor een totaal nieuwe bestemming. Aangezien we al een aantal jaren de droom hebben om samen op een luxe cruise te gaan, besloten we eens te kijken wat onze opties hiervoor waren in het goedkope Azië. Na wat surfen op internet vonden we de perfecte cruise: 8 dagen langs de mooiste stranden en koralen van de wereld in de Filippijnen, en hij vertrok ook nog eens over 4 dagen! We aarzelden geen moment en besloten meteen een ticket naar de Filippijnen te boeken. Helaas kwamen we er op het vliegveld achter dat et cruisebedrijf niet meer bestond vanwege belastingfraude... We moesten dus op zoek naar andere dingen om onze dagen mee te vullen. Gelukkig zijn er meer dan genoeg andere geweldige dingen te doen in de Filippijnen! We zijn het er beiden over eens dat de Filippijnen het nog onontdekte paradijs op aarde is. Het is hier onbeschrijflijk mooi, zo nu en dan beseffen we zelf amper hoe gelukkig we mogen zijn dat we de kans hebben om hier te zijn. Er zijn prachtige witte stranden, azuurblauwe zee, bizarre dieren die je nooit eerder zag, vriendelijke mensen, geen huizen maar alleen maar bamboehutjes, het is spotgoedkoop en vooral niet te vergeten: er is een goed bewaarde cultuur. Op dit moment bevinden we ons in Donsol, het thuis van de White Whale Sharks. Een aantal dagen geleden zijn we er met een bootje op uit getrokken om deze 'Gentle Giants' van dichtbij te bewonderen. En met dichtbij bedoelen we dan ook ECHT dichtbij. We hebben in de open zee met een haai van maarliefst 9 meter gezwommen en je kon ze zo aanraken! Wij waagden zelf niet nog eens om onze camera onder water te nemen maar Norman, een fotograaf uit Manila, deed dat wel en gelukkig mochten we zijn prachtige foto's overnemen. We hadden een enorm gezellige groep op de boot en besloten 's middags met zijn allen naar een hanengevecht in de buurt te gaan. Dit is typisch iets wat thuishoort in de Filippijnse cultuur. Er wordt dan ook hoog ingezet en fanatiek geschreeuwd! Overigens zijn de gevechten zelf best bruut. De hanen krijgen messen aan hun pootjes gebonden om goed mee aan te kunnen vallen en de spelregels zijn simpel: de haan die als eerste dood is verliest en vormt een lekkere soep voor de winnende partij. 'De overwinning smaakt zoet' zullen we maar zeggen... 's Avonds drinken we nog een aantal drankjes met de groep tijdens de happy hours van de bar in ons backpackersresort.
Eén van de andere wonderen van Donsol die we hebben mogen aanschouwen is de zwermen met vuurvliegjes die hele bomen doen oplichten tijdens de nachturen. En ook heel bijzonder: je kunt hier 's nachts niet alleen duizenden sterren maar ook andere planeten zien! Verder hebben we dankzij Björn vd L. en Marloes onze dagen in Donsol doorgebracht met een heerlijke massage met uitzicht op zee.

Wat betreft de komende weken zijn onze plannen nog verreweg van concreet. Over 2 dagen vliegen we naar Dumaguete waar we een eiland vol witchdoctors en voodoo-meesters gaan bezoeken. Uiteindelijk zullen we doorvliegen naar het paradijselijke Palawan om naar schipwrakken vol koraal te duiken, maar wanneer weten we nog niet. In ieder geval genieten we nog altijd volop! We houden jullie op de hoogte!

Liefs,
Erwin en Ilse