wereldreiserwin-ilse.reismee.nl

Namasté

Lieve bloggers,

Hier weer een update, ditmaal vanuit Nepal. Daarover straks meer. Eerst natuurlijk hebben we nog het staartje van Qatar met jullie te delen. Vlak na onze vorige update zijn we in Souq Waqif heerlijk gaan genieten van een waterpijp en originele marokkaanse thee (dank, Ozgur!). We zaten op een prachtig dakterras met fakkels, heel gezellig!

De ochtend erna begon een enorm avontuur: de desert safari! Een man met een wit gewaad aan en een doek op zijn hoofd haalde ons op om richting de woestijn de rijden. Nouja rijden, het was meer racen! Na de nodige verkeersovertredingen moest hij toegeven dat hij vroeger Dakar-racer was geweest. Nou, dit hebben we gemerkt in de woestijn! Hij scheurde alle andere jeeps voorbij, ging achteruit de steilste heuvels af en maakte overal een wedstrijd van. Voor ons alleen maar gaaf natuurlijk, hoe spectaculairder, hoe beter!;) Om van deze ervaring bij te komen zijn we de volgende dag gaan shoppen in Venetie. Althans, een kitsche replica ervan. De Villaggio Mall is een overdekt winkelcentrum waarin Venetie is nagebouwd, compleet mrt bruggetjes, een riviertje met gondels een een prachtig blauw geschilderde lucht. Naast Villaggio Mall was een groot sportpark, dit bleek de sportuniversiteit van Doha te zijn. We waren er op een weekenddag dus het zat vol met spelende kinderen en picknickende vrouwen in burka's. Ook opvallend: mensen waren zelfs in de gewaden aan het hardlopen!

De dag erna was het moment dan helaas aangekomen om Qatar te verlaten en het in te ruilen voor Kathmandu. Na een kleine glimp op te hebben kunnen vangen van de Burj Khalifa tijdens onze overstap in Dubai, waren we de enige westerse mensen in het vliegtuig naar Kathmandu. Eenmaal aangekomen in Nepal werden we meteen verwelkomd door een bordje: "In Nepal things take time, so chill out and relax!". Dit bordje deed meteen zijn naam eer aan, want onze bagage bleek achter te zijn gebleven in Dubai. We konden deze 's avonds laat pas ophalen, dus besloten we eerst maar naar ons hotel te gaan. Deze bevond zich in hartje Thamel, de toeristenwijk van Nepal. Veel toeristen hebben we echter niet gezien, maar druk was het wel! Hele smalle straatjes, kleine winkeltjes, riksjas, autos, honderden motorfietsen, zwerfhonden, de straten waren propvol. Daardoor werd er ook luidruchtig getoeterd door alles en iedereen en vormde het op deze manier een chaos. Het was een behoorlijke cultuurshock om te zien hoe mensen hier wonen en leven. Ze hebben enorm kleine huisjes en alles lijkt in staat van vervalling en ziet er vies uit. Maar toch lijken mensen hier niet beter te weten en dit leven prima te vinden. Typisch hindoeistisch dus.

De volgende ochtend zijn we om half 7 vertrokken richting Pokhara met een busreis van 7 uur. Lijkt heel veel, maar voor ons was het geen moment verveling omdat we constant onze ogen uitkeken. Het gaat hier echt nog zoals je zou verwachten: ieder mens heeft hier een heel klein huisje, een kip, een koe en een stukje grond en daar doen ze het mee. Ze wassen zich in de rivier en bewerken het land met houten ploegen die achter yak-koeien hangen. Erg bijzonder om in het echt te zien.

Hier in Pokhara bereiden wij ons inmiddels voor op een trekking van 10 dagen die we morgen gaan starten. Het plan is om in 6 dagen naar een boeddhistisch klooster op 4100m hoogte te lopen en daar te overnachten om vervolgens weer richting Pokhara terug te gaan. Ondertussen zullen we van dorpje jaar dorpje lopen want autowegen omhoog zijn er niet. Het belooft een prachtige tocht te worden! We gaan er vanuit dat de monniken geen wifi hebben, dus we spreken jullie weer als we terug zijn in Pokhara, wat zal zijn op 8 maart, Ilse's verjaardag!

Groetjes en kusjes,
Erwin & Ilse